אפ"י (יצוא ביטחוני)

יצוא ושיווק ביטחוני – אפ"י, אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני

כל חברה או אדם המעוניין לעסוק ביצוא או שיווק ביטחוני של ציוד ביטחוני, ידע ביטחוני ושירותים ביטחוניים מחויב לפעול על פי חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני, התשס"ז-  2007 (להלן "החוק") ועל התקנות והצווים מכוחו.

 

חובת רישום במרשם היצוא הביטחוני באפ"י

כתנאי לקבלת הרישיון החוק מטיל חובת רישום מוקדמת במרשם היצוא הביטחוני המתנהל באפ"י.

במעמד זה נדרש כל המעוניין להירשם במרשם היצוא הביטחוני להציג מסמכים שונים הנוגעים בין היתר לעברו הפלילי של המבקש ולהפרות קודמות של החוק או הרישיון ככל שהיו כאלה. במידה ומדובר בתאגיד מתבקש המידע האמור לגבי בעל השליטה, בעל העניין או נושא משרה בתאגיד.

ככל שסברה הרשות לרשום את המבקש או לחילופין התנתה את הרישום בתנאים קמה למבקש הזכות לטעון את טענותיו. במידה ואלו לא נתקבלו קמה למבקש  זכות ההשגה  בדרך של עיון מחדש בפני המנהל הכללי.

 

בקשה לרישיון מאפ"י וסוגי רישיונות

לאחר ביצוע הרישום המוקדם במרשם היצוא הביטחוני קמה הזכאות להגיש את הבקשה לקבלת הרישיון.

לציין כי קיימים רישיונות שונים רישיונות עליהם לא נתעכב פה עם זאת חשוב לציין כי על פי החוק מדובר במודל דו שלבי. קרי – חובת קבלת רישיון שווק לפעולות קידום עסקת יצוא בטחוני כהגדרתן בחוק, ולאחר מכן טרם ביצוע יצוא הציוד הידע או השירות בפועל, חלה חובת קבלת רישיון יצוא.

את הבקשה לרישיון על המבקש להגיש בצירוף הצהרות והטפסים הנדרשים  לאפ"י.

לציין כי הרשות רשאית לדרוש מהמבקש  כל ידיעה או מסמך או ציוד ביטחוני הדרושים לה לצורך החלטה בבקשה לקבלת הרישיון ובין השאר הצהרות ואישורים שונים כמפורט בסעיף 6(ב) לחוק.

 

סירוב לתת רישיון יצוא ביטחוני, ביטול רישיון יצוא ביטחוני, התלייה של רישיון יצוא ביטחוני או הגבלה של רישיון יצוא ביטחוני באפ"י

 סעיפים 8,9 לחוק קובעים את מכלול השיקולים שעומדים לנגד עיני הרשות בבוא לקבל את ההחלטה. בין היתר השיקולים כוללים את עברו הפלילי של המבקש, הפרות קודמות של החוק, אי עמידה בכללים שקבע השר בתקנות, עמידה של המשתמש הסופי בהתחייבויות, שיקולים הנוגעים לסוג הציוד הביטחוני, הידע הביטחוני או השירות הביטחוני.

לפי החוק רשאית הרשות לסרב לתת את הרישיון או לבטל רישיון או להתלות את  הרישיון  אולם יש לתת למבקש את זכות הטיעון.

החריג לאי נתינת זכות הטיעון הוא כאשר קיים חשש לביטחון המדינה.

בכל מקרה על החלטת ההתליה, הסירוב והביטול ניתן להגיש השגה.

 

הזכות להשיג (לערער) על החלטה לסרב לתת רישיון יצוא ביטחוני,  השגה על סירוב לתת רישיון, ביטול רישיון יצוא ביטחוני והתלייה או הגבלה של הרישיון באפ"י

אדם שקיבל הודעה בדבר החלטה על סירוב לתת רישיון, ביטול רישיון והתלייה או הגבלה של הרישיון  רשאי להשיג על החלטת הרשות לפני הגורם המוסמך (בדרך של עיון מחדש או השגה)  כפי שנקבע בסעיף 10(ב) לחוק.

 

הגורמים לעיונם מובאת ההשגה באפ"י

  1. הוועדה המייעצת –

מורכבת מעובדי משרד הביטחון (נציג צה"ל, שב"כ, מוסד, משטרת ישראל או שב"ס)  שאחד מהם ישמש כיושב ראש ושני עובדי משרד החוץ.
בוועדות המייעצות לעניין ציוד דו שימושי מפוקח ישמש נציג של משרד התעשייה המסחר והתעסוקה.

  1. המנכ"ל – המנהל הכללי של משרד הביטחון.

 

הדיון בהשגה באפ"י

ההשגה  על נימוקיה תובא בכתב בפני הועדה המייעצת אשר תדון בהשגה לגופה. במסגרת הדיון בהשגה וככל ששברה כי הדבר דרום לשם הכרעה בהשגה,  רשאית הוועדה להזמין את המבקש להופיע בפניה וזאת לצורך השלמת טיעוניו בעל פה . 

הוועדה תיתן למנכ"ל את המלצתה המנומקת בכתב ביחס להשגה.

 

ההחלטה בהשגה באפ"י

המנכ"ל או הגורם המוסמך (בשטחים)  ידון בהשגה,  המלצת הוועדה המייעצת ומידע נוסף שיעמוד לרשותו ורשאי הוא לדחות את ההשגה או לקבלה, כולה, מקצתה או בשינויים, או להחזיר את העניין עם הוראות לראש האגף.

 

פרק הזמן להגשתה השגה באפ"י

את ההשגה יש להגיש תוך 30 ימים מהיום בו נמסרה למשיג  ההודעה על ההחלטה נשוא ההשגה.

במידה וחלף פרק הזמן להגשת ההשגה רשאי ראש האגף להאריך את המועד להגשת ההשגה אם ראה הצדקה לכך ומטעמים מיוחדים שירשמו. במידה ודחה ראש האגף את בקשת המגיש להארכת המועד רשאי המנכ"ל או הגורם המוסמך לפי בקשת מגיש ההשגה להאריך את המועד. על ההחלטה יודיע בתוך חמישה ימים מקבלת הבקשה להארכת המועד.

חובת דיווח ורישום

לבעל הרישיון קיימת החובה לנהל רישום פנימי ומסודר של פעילות היצוא ושמירת המסמכים הנוגעים לפעילותו. בנוסף חב הוא בחובת דיווח לרשות בכתב באופן מפורט על גבי טפסים ייעודיים לכך.

 

עונשין

החוק כולל סנקציות כלכליות ופליליות קשות 

בחוק נקבע כי כל המבצע פעילות המחייבת ברישיון על פי חוק ללא רישיון דינו יכול שיהיה מאסר עד שלוש שנים או קנס משמעותי בשיעור של עד כ- 6 מילון ₪.

כאשר נעברו העבירות בנסיבות מחמירות העונשים הם חמורים יותר ונעים ממאסר של 5 שנים וקנס ויכולים להגיע עד לכדי 10 מיליון ₪.

 

חשיבות הייעוץ והייצוג המשפטי בהליכי השגה על סירוב לתת רישיון יצוא ביטחוני, ביטול רישיון והתלייה או הגבלה של רישיון יצוא ביטחוני

להחלטת הרשות לבטל רישיון, להתלותו, להגבילו או לסרב להנפיקו השלכה משמעותית על פועלו של המבקש.

ככל שמדובר באדם פרטי  –  למעשה בהחלטה נקטעת פרנסתו ואף נפגע מפעל חייו.

באם ההחלטה נוגעת לחברה –  הרשות  עלולה לגדוע את פעולתה הכלכלית בתחום הביטחוני,  לחסום בפניה אפשרויות להתפתחות ולצמיחה,  לגרום להפרת חוזים והתחייבויות שונות כלפי צדדים שלישים. כל אלו בכוחם גם להשליך על תדמיתה של החברה.

 

עורך הדין המייצג מטעמו של המבקש בפני נציגי הרשות והוועדה המייעצת חייב להיות בקיא באופן ההתנהלות ותקדימיה הקודמים.

עליו לדעת עליו לדעת כיצד "לתקוף" משפטית את החלטת הרשות  ומטבע הדברים, עליו להיות בעצמו בעל סיווג ביטחוני מתאים.

גם בהקשר להגשת הבקשה בכתב , עשוי עורך דין הבקיא בתחום לסייע רבות; החל בניסוח הבקשה באופן מקצועי, דרך צרוף האסמכתאות המתאימות ועד מתן התייחסות לקריטריונים שונים, העשויים להטות את הכף לשינוי ההחלטה המקורית.

 

חשיבות הייעוץ המשפטי בהליכי השגה על הליכי קנס ועיצום כספי בהליכי יצאו ביטחוני אל מול אפ"י

אין צורך להכביר במילים עד כמה יכול להשפיע ולערער את החברה עיצום/ קנס כספי משמעותי.

גם בהקשר זה לעורך הדין הבקיא בתחום יתרון משמעותי, הן בניסוח הבקשה באופן מקצועי והן בהתייחסות לאסמכתאות המתאימות.

עורך הדין הבקיא בתחום ידע לזהות את הקריטריונים שעשויים לסייע למפר להפחית משמעותית את העיצום הכספי שעלול להיות מוטל עליו  מכוח החוק.

לציין כי קיימת חשיבות נוספת להיות מיוצג בפני הועדה וזאת לאור העובדה שלא פעם בוחרת הוועדה במקביל להושתת הסנקציות העונשיות בדמות העיצומים והקנסות הכספיים להטות גם לפעול במישור הפלילי.

עורך הדין הבקיא בתחום ידע מבעוד מועד לזהות מדרון חלקלק זה ולבלום אותו טרם עת יהיה מאוחר מדי והעיניין יקבל גם ביטוי פלילי עם כל ההשלכות שיש לכך.

פנה לקבלת

ייעוץ משפטי ללא התחייבות

    055-2550011

    פנו אלינו

    שלחו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם האפשרי.

      פנו אלינו

      שלחו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם האפשרי.

        דילוג לתוכן