תיקון 116 לחוק התכנון והבניה – כל מה שצריך לדעת על אכיפת עבירות בנייה בישראל


דרג את המאמר

תיקון 116 לחוק התכנון והבניה מהווה נקודת מפנה משמעותית באכיפת דיני התכנון והבנייה בישראל. 

החקיקה החדשה, שנכנסה לתוקף באפריל 2017, מעניקה לרשויות האכיפה סמכויות נרחבות וכלים יעילים להתמודדות עם עבירות בנייה. 

מדובר בשינוי פרדיגמה מהותי שמשפיע על כל בעלי הנכסים ובדגש על אלו המתכננים או שכבר ביצעו הרחבות, תוספות, סגירת מרפסות, פתיחת חללים ועבודות שיפוץ ובניה אשר עשויות להצריך היתרים מהרשויות.

התיקון נועד להתמודד עם תופעת הבנייה הבלתי חוקית שהפכה למכת מדינה, תוך יצירת מנגנון אכיפה יעיל ומרתיע. 

חשוב להבין את השלכות החוק על בעלי נכסים, קבלנים ויזמים כדי להימנע מהליכים משפטיים וקנסות כבדים. 

על כן, במטרה לעשות לכם מעט סדר בתוך כל הנושא המורכב הזה, החלטנו לרכז עבורכם למאמר הבא את כל המידע הקריטי שסובב סביב תיקון 116 לחוק התכנון והבניה.

תיקון 116 לחוק התכנון והבניה – כל מה שצריך לדעת על אכיפת עבירות בנייה בישראל

מהו תיקון 116 לחוק התכנון והבניה ומהם השינויים המרכזיים?

תיקון 116 לחוק התכנון והבניה מחדש את מערך האכיפה מהיסוד ומכניס שינויים דרמטיים במספר תחומים. 

ראשית, התיקון מבחין בין עבירות בנייה פליליות לעבירות מנהליות, כאשר לכל סוג עבירה מסלול אכיפה נפרד. 

שנית, הוא מעניק סמכויות נרחבות לרשויות המקומיות לפעול נגד עבירות בנייה ללא צורך בהליכים משפטיים ארוכים. 

החידוש המרכזי הוא האפשרות להטיל קנסות מנהליים גבוהים מאוד שיכולים להגיע למאות אלפי שקלים. 

בנוסף, התיקון מאפשר הוצאת צווים מנהליים מיידיים כמו צו הפסקת עבודה וצו הריסה מנהלי.

האכיפה החדשה – סמכויות, צווים וקנסות לפי חוק התכנון והבנייה

מערך האכיפה החדש מעניק לפקחי הבנייה ולוועדות המקומיות סמכויות חסרות תקדים. 

פקח רשאי להיכנס לכל נכס, לצלם, למדוד ולתעד עבירות בנייה ללא צורך בצו בית משפט. 

הקנסות המנהליים נעים בין עשרות אלפי שקלים למאות אלפים, בהתאם לחומרת העבירה ושטח הבנייה. 

חוק התכנון והבנייה המתוקן מאפשר הטלת קנס יומי על המשך ביצוע העבירה, מה שהופך את המשך הבנייה ללא היתר לבלתי כדאית כלכלית. 

במקרים חמורים, הרשות יכולה להוציא צו הריסה מנהלי שביצועו מהיר יותר מבעבר.

ההבדל בין עבירות בנייה פליליות למנהליות והשלכותיהן

החלוקה בין עבירות פליליות למנהליות היא אחד החידושים המרכזיים בתיקון 116 לחוק התכנון והבניה. 

עבירות מנהליות כוללות חריגות בנייה קטנות יחסית, כמו סגירת מרפסת או הוספת חדר קטן. 

עבירות פליליות מיועדות למקרים חמורים של בנייה בלתי חוקית בהיקפים גדולים או באזורים רגישים. 

ההבדל המשמעותי הוא שעבירה מנהלית אינה מובילה לרישום פלילי, אך הקנסות עשויים להיות גבוהים מאוד. 

עבירה פלילית, לעומת זאת, עלולה להוביל להליך פלילי מלא כולל מאסר בפועל במקרים קיצוניים.

תיקון 116 לחוק התכנון והבניה – כל מה שצריך לדעת על אכיפת עבירות בנייה בישראל

הדרכים החוקיות להתמודדות עם צווים והליכי אכיפה

כאשר מתקבל צו או התראה מהוועדה המקומית, חשוב לפעול במהירות ובתבונה. 

ראשית, יש לבחון את חוקיות הצו ולוודא שהוא הוצא בסמכות ובהתאם לנהלים הקבועים בחוק. 

ניתן להגיש ערר על החלטות מנהליות תוך 30 יום מיום קבלתן לוועדת הערר המחוזית. 

במקרים מסוימים, ניתן לבקש היתר בדיעבד להכשרת הבנייה, בכפוף לתנאים מסוימים. 

חשוב לשמור על כל המסמכים הרלוונטיים ולתעד כל תקשורת עם הרשויות לצורך ההליך המשפטי.

התמודדות נכונה עם הליכי אכיפה לפי תיקון 116 לחוק התכנון והבניה דורשת ידע משפטי מעמיק וניסיון רב. 

עו"ד עמנואל טראץ מתמחה בליווי לקוחות בהליכי תכנון ובנייה ומסייע בהתמודדות עם צווים וקנסות. 

לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי והכוונה בהתמודדות עם עבירות בנייה, השאירו פרטים או צרו קשר עוד היום.

פנה לקבלת

ייעוץ משפטי ללא התחייבות

    055-2550011

    פנו אלינו

    שלחו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם האפשרי.

      פנו אלינו

      שלחו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם האפשרי.

        דילוג לתוכן